Friday 20 May 2011

Love confession is a declaration of war....



Ungkapan ini, saya ambil dari sebuah manga bertajuk Kimi No Iru Machi. Sangat sangat menarik, walaupun manga itu adalah jenis bacaan yg ringan, tapi ungkpan ini membuatkan sy berfikir dalam.. Kenapa byk org kaitkan cinta dan perang ini dua benda yang sama sifatnya. Selain ungkapan itu, ade lagi ungkapan ini, "There is nothing wrong between love and war", yang ni selalu kita dengar. Tiada yang salah diantara cinta dan peperangan. Maksudnya dalam berperang dan bercinta tiada apa yang ada salah betulnya, yang penting outcome at the end. Urmm.. ungkapan ini amat machiovillian(arap2 betul saya eja tu :p) Kiranya, merancang,menipu, adalh dibenarkan dalam berperang dan bercinta. Saya tidak bersetuju dengan ungkapan ini, tetapi itulah realiti moral apabila bercinta dan berperang, tidak boleh setulus2nya, nanti kita akan berada di tempat yang kalah. ok, berbalik kepada ungkapan tajuk diatas.."Love confession is a declaration of war". Sifat kedua2nya sama. Bukan senang nak confess cinta dan nak declare perang ni. Sebelum nak buat, kena fikir betul2, tak leh nak main redah jer. Sebab taruhannya sangat besar nilainya iaitu "Jiwa". Ketika nak confess cinta dan declare perang, penconfess dan pendeclare tu mesti dah ade perasaan yang mendesak bahawa dia akan menang dalam pertaruhan besar itu. Bukan mudah sesungguhnya, tapi apabila sampai masa dan waktunya, yang mana apabila tidak dapat dielakkan lagi. Ia akan dilakukan juga, samada apa jenis perasaan pon, bimbang, gembira, takut, berani ia tetap juga perlu dilakukan. dan ia dapat dilakukan dengan pelbagai cara. Secara direct atau indirect, yang penting sampai maksudnya. Semoga suatu hari nanti kalau saya berpeluang samada confess cinta atau declare perang, saya kan lakukannya pada orang yang mempunyai perasaan yang sama dengan sya. Kerana, saya yakin perasaan ditolak cinta ini sememangnya sama teruknya dengan kalah dalam peperangan sebenar..

2 comments:

  1. Subhanallah, hebat penulisan ini, saya gembira dgn penulisan dulu. Saya menulis dgn akal dan hati

    ReplyDelete
  2. Ya Allah, Ya Tuhanku, aku akan menconfess perasaanku buat pertama kalinya pada insan yang ak suka 14 Feb ni. Semuga dipermudahkan dan beroleh kejayaan, Amin Ya Robbal alamin

    ReplyDelete