Friday 29 April 2011

still river run deeps..



Belasan tahun lepas, pada masa saya masih di bangku persekolahan lagi, saya ada membeli majalah Quest. Masa tu, harga Quest tidaklah mahal sangat, RM2  dan mungkin harganya lebih rendah. Majalah dalam Bahasa Inggeris ini, banyak memuatkan cara-cara menguasai bahasa Inggeris. Sebenarnya, saya tidaklah membeli tiap-tiap bulan, bahkan seingat saya, saya hanya beli majalah itu tak lebih dari 4 kali. Saya lebih selesa pada waktu itu membeli komik komik Jepun seperti Dragin Ball dan Dragon Quest.Tapi, ade sesuatu yang mengesankan tentang majalah itu.

 Sesuatu yang saya ingat sampai sekarang. Pada tiap tiap mukasurat majalah itu, ade ditulis kata-kata hikmah. Ada satu kata-kata yang saya ingat sampai  sekarang. "Still river run deeps", untuk pertama kali saya  baca, memang saya tidak faham. Pengetahuan bahasa inggeris saya pada waktu itu amat cetek(sekarang pun masih cetek sebenarnya). Saya langsung tidak dapat mentafsirkan maksudnya.

 Pada masa itu, saya fikir maksud ungkapan itu adalah, "sungai masih mengalir dalam". Saya fikir ia membawa maksud yang dalam. Hemat saya berfikir, ungkapan ini mungkin mengenai perjalanan hidup ini mesti dilalui jua, walaupun apa rungut,kebencian, kegembiraan yang dilalui. Kehidupan dan masa mesti bergerak, samada kita mahu, tidak mahu. 

Dan apabila saya mula menyambungkan diploma saya, ungkapan itu kembali menghantui saya, benarkah apa yang saya fikir itu? Betulkah anggapan saya terhadap ungkapan itu, adakah benar translasi maksud yang saya fikirkan itu. Pada masa tersebut, saya bertanyakan kepada kawan saya akan maksud yang tersirat dalam ungkapan ini. Dia pada mulanya, keliru dengan fragment ayat ini, dan tidak berani memberi pendapat, bahkan bertanya balik kepada saya. Tentang, di mana saya dapat, dan betulkah apa yang saya tanya ini. Betulkah majalah Quest pernah menerbitkan ayat ini. Hahahha, nampaknya sama-sama tidak pandai. Usaha saya terpaksa ditangguh lagi. 

Sehinggalah pada suatu hari, saya terfikir untuk betul-betul memahami ungkapan ini. Saya mengambil dan memahami beberapa definisi untuk perkataan "Still" melalui kamus. Saya dapati, perkataan ini banyak berkisar kepada "tenang", "statik" dan pegun. Jadi, saya perahkan otak saya, untuk mendalami maksudnya. Tiba-tiba, saya terfikir untuk menukar arah pemahaman saya dan cuba menterjemah secara mentah, jadi, ungkapan itu menjadi, "tenang sungai mengalir dalam", kemudian saya menyusun kembali ayat tersebut menjadi, "sungai tenang mengalir dalam". Urmm, kenapa ada ungkapan sebegini. Apa yang pengungkap ini cuba untuk sampaikan. Saya terus berfikir tentang tabii air sungai. Pengaliran air sungai biasanya berbeza sifat kekuatan aliran. Aliran bawah permukaan selalunya lebih laju dari aliran permukaan. 

Saya bagaikan terasa kejutan letrik, barulah saya sedar, apa ungkapan ini mahu sampaikan. Ungkapan ini, mahu kita sedari yang walaupun pada fisikal aliran air sungai itu kelihatan tenang dipermukaan, tetapi sebenarnya, aliran sungai itu bergerak laju dibawah permukaan. Ungkapan Inggeris ini sinonim dengan ungkapan melayu, diam diam ubi berisi dan air yang tenang, jangan sangka tiada buaya. Walaupun, sebenarnya, kedua2 ungkapan ini membawa maksud yang berbeza, tetapi pada anggapan saya, kedua peribahasa itu mendefinisikan "Still River run deeps".

maka pencarian saya berbelas tahun itu sudah membuahkan kejayaan..(berjaye le sgt..hehhe). Membuatkan saya terfikir, bagaimana saya pada masa dulu boleh terpesong pemahaman dan menganggap ia adalah satu ungkapan yang berat. Ia sebenarnya bukanlah satu ungkapan yang sukar difahami, cuma, perlu diketahui tentang tabii istimewa aliran sungai itu, Mungkin inilah yang dipanggil, proses kematangan. Sudut pandangan hidup, tidak patut dilihat pada sesuatu yang berat dan sukar dicerna sahaja, ia juga perlu dipandang dengan mudah dan ringan, barulah ia menepati hukum variasi alam.

No comments:

Post a Comment